Friss
motogphirek.hu 2008.09.24. 18:26
Futamelőzetes: Motegi
2008. szeptember 17.
Sok olyan véleményt lehetett hallani az indianapolisi futamot követően, hogy bizony nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket a második számú amerikai futam. Némi igazság talán van mindebben, hiszen 26 éve nem fordult elő olyasmi, hogy egy MotoGP futamot (nevezetesen a 250-es versenyt) törölni kelljen az időjárási körülmények miatt. Japánban minden bizonnyal nem lehet majd ilyesmire számítani, hiszen ott általában nem szokott hurrikán erejű szél tombolni, irtózatos mennyiségű csapadékot magával hozva. Eső ugyan szokott lenni, tény, ami tény, de nem eddig egyszer sem veszélyeztette a futamok lebonyolítási rendjét és remélhetőleg nem is fog ilyesmi előfordulni.
A Motegi-i ringet 1997-ben építették, és már a kezdetektől fogva a Honda tulajdonában áll. A két és fél kilométer hosszú �Twin Ring� nevezetű ovál pálya, és a MotoGP által használatos, mondhatnánk hagyományos vonalvezetésű, 4801 méteres aszfaltcsík is. Ahogyan több versenyző is elárulta már a ringnek hagyományosan jó a tapadása, így lényegében a motorosoknak azt a gumikeveréket kell megtalálniuk, ami nem kopik majd el teljesen a versenytáv végére. Ami a kanyarokat, illeti, elég sok a visszafordító, amiket a királykategóriás motorokkal egyesben, illetve kettesben kell venni. Ezeket többnyire egy-egy hosszabb egyenes követ, így a kigyorsítás létfontosságú lehet a jó köridő elérésében. A motorerő talán nem lesz annyira számottevő, de a minél rövidebb féktávok és a lehető leghamarabbi kigyorsítás igen. Most következzen néhány alapvető adat a pályával kapcsolatban, majd a rövid visszatekintők kategóriánként a 2007-es japán nagydíjra.

Pálya hossza: 4801 méter
Leghosszabb egyenes: 762 méter
Jobb kanyarok: 6
Bal kanyarok: 8
125 ccm
Tavaly a Japán nagydíjon a nyolcad-literes kategória első időmérő edzésén az olasz Mattia Pasini szerezte meg az ideiglenes pole pozíciót Talmácsi Gábor előtt. A második kvalifikáción sem történt változás, így Pasinié lett a rajtelsőség, azonban a második helyet Tomoyoshi Koyama happolta el Talmától. A verseny képe is hasonlóképpen alakult, mint az időmérő sorrendje, annak ellenére, hogy a versenyzőket esős idő fogadta az időmérő edzések derült időjárásával ellentétben. A legjobban Pasininek sikerült a rajt, aki az élen tudott maradni és máris kezdett elszakadni a mezőnytől. Talma pár helyet visszacsúszott, azonban sikerült visszazárkóznia Pasini mögé és üldözőbe vennie az olasz. Gábor mögött Faubel és Gadea következett ekkor. Azonban ahogyan teltek a körök, egyre inkább elkezdett megfogyatkozni a mezőny. Nagymenők közül, először Sergio Gadea bukott, azonban neki sikerült folytatnia a versenyt. Az igen nagy tempót diktáló Raffaele De Rosat is utolérte a végzet, aki a kavicságyban kötött ki, azonban visszaállni már nem tudott. Lukas Pesek is esett jó szokásához híven, nem is egyszer. A futam vége felé Mike Di Meglio ment irtózatos tempót, és már a második helyezett Talmácsit is legyűrte, azonban a nagy sietségnek, meg lett a hátulütője, vagyis a bukás. Így a francia csak a negyedik helyen ért célba, ami így is bravúros teljesítménynek számít. A végeredmény tehát Pasini, Talmácsi, Faubel lett.
Idén, csak úgy, mint tavaly, minden pont, döntő fontosságú lehet magyar szemszögből. Remélhetőleg Talmácsi Gábornak sikerül majd minél jobban felépülnie kézsérüléséből a versenyhétvége kezdetéig. Kétség kívül nem jött jól Gábor csukló törése, főképp, hogy Misanoban kezdte csak meg igazán a felzárkózást az éllovas Megliohoz a magyar világbajnok. Nyílván senkinek sem szabad rosszat kívánni, de Talmán csak egy ismételt Meglio nullázás segítene igazán, vagy ha a francia motoros igen kevés pontot érő helyen végez ez elkövetkezendő futamokon, beleérte a Japánt is, miközben, Gábort a legjobb három között intik le. Talmácsinak nem lesz egyszerű dolga, hiszen nem csak a tapasztaltabb vetélytársai, mint például Corsi vagy Meglio, de a fiatal tehetségek is egyre jobbak, mint például Terol, Bradl, Redding, vagy éppen Espargaro. Egyelőre megjósolhatatlan, hogy ki fog pole pozíciót szerezni az időmérőn, vagy akár megnyerni a futamot. Sok függ az időjárástól és persze Talmácsi kezétől is. Talán ha Gábor egészséges lenne, akkor neki lenne a legnagyobb sansza az imént felsoroltakra, hiszen 2005-ben, még KTM-el Motegiben szerezte meg karrierje első MotoGP-s rajtelsőségét és tavaly sem szerepelt rosszul a ringen. Meglioval és Corsival minden bizonnyal számolni kell majd és feltehetőleg Bradlel is. Az, hogy az igazán fiatal srácok milyen formában lesznek, majd az edzéseken kiderül. Mindenesetre reménykedjünk benne, hogy Talmácsi Gábort a sérülése a legkisebb mértékben fogja hátráltatni, illetve, hogy a magyar motorost éri majd valami jó is, az idei rengeteg balszerencsét követően.
A 2007-es kvalifikáció végeredménye:
1. Mattia Pasini 1:57.301
2. Tomoyoshi Koyama 1:57.892
3. Talmácsi Gábor 1:58.175
A 2007-es futam végeredménye:
1. Mattia Pasini
2. Talmácsi Gábor +2.985
3. Hector Faubel +22.405
250 ccm
Íme, egy futam azon kevés 2007-es viadalok közül, ami nem Jorge Lorenzoról szólt. A spanyol köztudottan nem kedveli a japán pályát és ezt már a tavalyi japán nagydíj előtt elárulta, illetve azt is, hogy tőle bizony ne várjanak sokat Motegiben. Ennél fogva nagy lehetőséget kapott a bizonyításra a negyed-literes kategória többi versenyzője. Egy évvel ezelőtt az első kvalifikációt japánban Kallio nyerte, Barbera és Hiroshi Aoyama előtt. A második időmérőre, azonban szinte minden átalakult, hiszen a Repsol Hondas Shuhei Aoyamaé lett a pole pozíció. A második helyre Andrea Dovizioso, míg a harmadikra Jorge Lorenzo kvalifikálta magát. Tóth Imre az első időmérőn, még a tizennyolcadik helyen végzett, azonban a második edzés során sajnos visszacsúszott a huszonnegyedik pozícióba.
A 125-ös kategóriával ellentétben, az eső igencsak felborította az erőviszonyokat a futamon. Érdekes módon Mika Kallio állt az élre, aki mint ismeretes nem igazán kedveli az esőt, csak úgy, mint Hector Barbera, akit a harmadik helyen intettek le a futam végén. A rajtelsőséget szerző Shuhei Aoyama, csupán a kilencedik lett, míg Jorge Lorenzo a tizenegyedik helyen ért célba. Tóth Imre végül a huszonnegyedik rajthelyből egy tizennyolcadik pozíciót tudott kihozni a futamon. Idén, a tavalyi eredmények alapján Kallionak áll a zászló, illetve Barberanak. De nem lehet tudni, hogy az időközben igen nagy fejlődésen keresztülment Simoncelli mire lesz képes, hiszen 2007-ben a tizenegyedik helyről vágott neki a japán nagydíjnak és a hetedik helyen intették le. Alvaro Bautistat sem szabad leírni, még annak ellenére sem, hogy neki sem sikerült valami fényesen a tavalyi verseny Motegiben. A spanyol a tizenharmadik rajthelyet kaparintotta meg és az éppen, hogy pontot érő tizenötödik helyen haladt át a célvonalon. Jelenleg tehát a korábbi eredményeket figyelembe véve igencsak a finn KTM-eseknek áll a zászló. Kallio már két alkalommal is győzött Motegiben. Tavaly a 250-ben, mint azt már említettük és 2006-ban a 125-ben Alvaro Bautista előtt. Küzdelmekben gazdag futam várható. Ha legalább fele olyan izgalmas lesz a verseny, mint az Misanoban volt, már akkor érdemes lesz korán reggel felkelni és megnézni a 250-esek viadalát.
A 2007-es kvalifikáció végeredménye:
1. Shuhei Aoyama 1:51.327
2. Andrea Dovizioso 1:51.466
3. Jorge Lorenzo 1:51.765
4. Hector Barbera 1:51.828
�24. Tóth Imre 1:55.971
A 2007-es futam végeredménye:
1. Mika Kallio
2. Andrea Dovizioso +4.893
3. Hector Barbera +21.527
�18. Tóth Imre +2:10.415
MotoGP
Egy évvel ezelőtt Casey Stoner volt abban a helyzetben, amiben most Valentino Rossi. Az ausztrálnak meg volt a lehetősége, hogy megszerezze élete első MotoGP világbajnoki címét, méghozzá a királykategóriában és élt is ezzel a lehetőséggel. Persze ehhez Valentino Rossi tizenharmadik helye is szükséges volt, de ne szaladjunk ennyire előre, mennyünk szépen sorjában. Az időmérő edzésen Dani Pedrosa szerezte meg a rajtelsőséget, Valentino Rossi és Nicky Hayden előtt. A vb-éllovas Stoner, csupán a kilencedik helyről várhatta a futamot. A verseny nedves, azonban száradó aszfalton vette kezdetét, így lényegében minden fordítva zajlott, mint egy esős futamon. A csapatok a slick gumival felszerelt és száraz pályára beállított motorjaikat tolták ki a boxaik elé, majd várták versenyzőiket, hogy kijöjjenek a boxba és lecseréljék a vizes aszfaltra szánt motorjaikat a száraz pályára valóra. Ezt leghamarabb Loris Capirossi lépte meg, biztosítva ezzel magának a japán futamgyőzelmet. A rajtelsőséget szerző Pedrosa nullázott, Rossinak pedig a motorcserét követően futómű és gumiproblémái adódtak, így többször is elhagyta a pályát, míg nem visszakényszerült a boxba, hogy az olasz fenomén mérnökei villám tempóban kezdjenek valami a géppel. A Doktor Úr még vissza tudott térni a pályára, azonban meg kellett elégednie egy tizenharmadik hellyel és az elveszített világbajnoksággal. Randy De Puniet és Toni Elias, Capirexhez hasonlóan jól taktikázott, hiszen a francia motoros a második, míg a spanyol a harmadik helyen végzett. A negyedik pozícióban célba érő Guintoli is igen jól járt, hiszen egy kiváló eredményt ért el akkor még Dunlop abroncsokkal versenyző szatellit Yamaha nyergében.
Ha idén nem lesznek hasonlóan kaotikus körülmények, mint tavaly, akkor minden bizonnyal egy régi és egyben új világbajnokot avathatunk Valentino Rossi személyében. Nem valószínű, hogy Casey Stoner az útjába tud majd állni, főképp, hogy az ausztrált kézsérülés hátráltatja. Már az is sokat elárul, hogy milyen nehéz helyzetben van a Ducatis, hogy már akkor Rossi a bajnok, ha egyáltalán nem is szerez pontot a Yamahás, és Stoner az ötödik, vagy annál rosszabb helyen ér célba. Annak ellenére, hogy úgy tűnik, a Doktor Úrtól már senki sem veheti el a bajnoki címet, Stonernek nem szabad kiengednie, hiszen Pedrosa ott lohol a nyakán, mindössze hét pontos lemaradással, ami szinte semmi, így az ausztrálnak a vb második helye egyáltalán nem nyugszik biztos alapokon. Ami pedig Pedrosat illeti, neki is van aggódni valója, hiszen Jorge Lorenzo már a cseh nagydíj óta folyamatosan előtte végzett és faragta le a hátrányát. A közöttük lévő harminchét pont soknak tűnik első ránézésre, de ha a Repsolos spanyol egyszer is hibázik, vagy hasonló eredményeket produkál a szezon hátralévő részében, mint Indianapolisban, miközben Lorenzo gyűjtögeti a dobogós helyezéseket, akkor bizony bajba kerület a kis spanyol vb harmadik helye.
A Valentino Roosi és Casey Stoner párharca mellett, talán Loris Capirossira szegeződik még rengeteg tekintet, hiszen ha az olasz veterán, idén is meg tudná nyerni a japán nagydíjat, akkor ez már a zsinórban elért negyedik diadala lenne Motegiben. Capirex a ringen győzni tudott már 2005-ben, 2006-ban és 2007-ben egyaránt. Kiderül majd az is, hogy Nicky Hayden Amerikában nyújtott jó formája, csak az extra motiváció hatása volt-e, vagy valóban találtak valamit a 2006-os ex-világbajnok szerelői az amerikai számára. Pedrosa, ahogyan nyilatkozataiban is említette, nagyon szeretne nyerni a Honda hazai pályáján. Többször is végzett mér dobogón a spanyol motoros Motegiben. Tavaly pole pozíciót szerzett, azonban nullázott a futamon, 2005-ben a 250-ben másodikként ért célba, míg 2004-ben győzni tudott. Mindenféleképpen nagy csaták várhatóak, hiszen lassan pontot kell majd tenni a 2008-as világbajnoki sorrend végére.
A 2007-es kvalifikáció végeredménye:
1. Dani Pedrosa (M) 1:45.864
2. Valentino Rossi (M) 1:46.255
3. Nicky Hayden (M) 1:46.575
A 2007-es futam végeredménye:
1. Loris Capirossi (B)
2. Randy de Puniet (B) +10.853
3. Toni Elias (B) +11.526
Végezetül tekintsük át a hétvége menetrendjét. Itt felhívjuk kedves olvasóin figyelmét, hogy az események lebonyolítási időpontjait magyarországi (!) idő szerint tüntetjük fel!
Péntek( 2008. szeptember 26.)
125ccm 1. szabadedzés 02:00 - 02:45
MotoGP 1. szabadedzés 03:00 - 04:00
250ccm 1. szabadedzés 04:15 - 05:15
125ccm 1. időmérő 06:10 - 06:40
MotoGP 2. szabadedzés 06:55 - 07:55
250ccm 1. idmérő 08:10 - 08:55
Szombat(2008. szeptember 27.)
125ccm 2. szabadedzés 02:00 - 02:45
MotoGP 3. szabadedzés 03:00 - 04:00
250ccm 2. szabadedzés 04:15 - 05:15
125ccm 2. időmérő 06:10 - 06:40
MotoGP Időmérő 06:55 - 07:55
250ccm 2. időmérő 08:10 - 08:55
Vasárnap(2008. szeptember 28.)
125ccm Warm Up 01:40 - 02:00
250ccm Warm Up 02:10 - 02:30
MotoGP Warm Up 02:40 - 03:05
125ccm Futam 04:00
250ccm Futam 05:15
MotoGP Futam 07:00
|