Hírek : A 2007-es szezon utolsó versenye: Valencia |
A 2007-es szezon utolsó versenye: Valencia
Alvi-fan 2007.10.31. 18:01
Mi várható hétvégén? Egy kis tájékoztató a futamról.
2007. október 31.
-------A pálya--------
Mint ahogy azt már megszokhattuk, több éves hagyományokhoz hűen immáron sokadjára kerül megrendezésre Valencia-ban a MotoGP évadzáró futama. A pálya 1999-ben nyitotta meg kapuit, és azóta szakadatlanul biztosít helyet MotoGP-futamoknak. Az óramutató járásával ellentétes irányú a pálya, egészen pontosan 4005 méter. Öt jobbos, és kilenc balos kanyar található rajta, valamint egy elég hosszú, 876 méter hosszú célegyenes, a pálya meglehetősen keskeny a maga 12 méterével. A lelátók szám szerint 150,000 néző befogadására alkalmasak, és teknős kialakítása révén a könnyű beláthatóság, és a megszokottnál is nagyobb tömegeknek köszönhetően hatalmas hangulat uralkodik minden MotoGP-versenyen a pályán.
-------A tét--------
Bár a királykategóriában és a negyedliteresek mezőnyében igazából már tét nélküli lesz az utolsó forduló, a 125-ösök mezőnyében bizony nem kisebb volumenű dolog fog eldőlni, mint a világbajnoki cím sorsa. A GP-ben Casey Stoner már sok versennyel ezelőtt megnyerte a bajnoki címet, a negyedlitereseknél pedig Jorge Lorenzo állhatott fel az előző verseny során a világ tetejére, pályafutása során másodszor. A 125 az egyedüli kategória, ahol még van mit eldönteni, így talán az egész hétvége legnagyobb izgalmi faktorát ez fogja képezni. De nézzük csak szépen sorjában a kategóriákat, a nagyoktól lefelé haladván, csak hogy már így elöljáróban is fokozzuk azt a feszültséget, ami nyílván minden magyar MotoGP-drukker - na meg Talma-szimpatizáns - szívében foglaltatik mostanában!
---------MotoGP---------
A királykategóriában minden eldőlt Motegi-ben: Loris Capirossi, a Ducati-nál már ötödik évét teljesítő veterán gyenge szezonja után végre győzni tudott, az idény során pedig győzelmet győzelemre halmozó csak a második lett. Nagyon szép második hely volt ez azonban, mivel ezzel a helyezéssel zsebelte be a 21 éves ausztrál motoros zseni élete első világbajnoki címét, amit ráadásul a nagyok között ért el. Azon szeptember 23.-ai vasárnapi nap után a fenegyerek minden egyes versenyt megnyert, és jelenleg a szezonbéli 10. győzelménél tart, ami bizony nem semmi eredmény. Amennyiben Valenciában is eléri ezt a bravúrt, és tizenegy versenyt nyer egy szezon során, beállítja Valentino Rossi rekordját. Erre pedig azért van nem kis esélye: még a 125-ös érájában, 2003-ban sikerült neki Valenciában versenyt nyerni, tehát ez mindenképpen azt mutatja, hogy nem közömbös neki a második számú katalán pálya.
Casey ezáltal gondoskodott arról, hogy innentől kezdve már csak az legyen a kérdéses, hogy az első helytől lefelé hogy fog alakulni a végleges sorrend. Valentino Rossi és Dani Pedrosa csatáznak az összetett második helyért, de ez a csata nagyon eldőlni látszik: Rossi előnye Pedrosa-val szemben igencsak masszív. 24 ponttal áll a hazai nézőközönség előtt pályára lépő Dani Pedrosa előtt. Mindez azt jelenti, hogy a második hely megszerzéséhez az szükségeltetne a spanyol számára, hogy Rossi ne szerezzen pontot, ő pedig elsőként haladjon át a célvonalon. Valljuk meg: erre bizony vajmi kevés esélye lenne még Stoner-nek is, mert gyengén szereplő Yamaha-gárda ide vagy oda, elég esélytelen, hogy Rossi ne szerezzen akár egy pontot sem. Pedrosának azonban megy nagyon ez a pálya, hiszen a 125-ben egyszer, míg a 250-ben kétszer is sikerült itt győznie.
Nagyon nagy jelentőséggel bír még az összetettbeli negyedik helyért történő küzdelem is, amiért négy versenyző száll majd ringbe: a jelenleg negyedik helyen álló Marco Melandri, a két Suzukis, az ötödik Hopkins és a hatodik Vermeulen (köztük mindössze négy pont a különbség), valamint a világbajnok csapattársa, a jövőre a Suzuki-nak dolgozó Capirossi. A negyedik Melandri, és a hetedik Capirex között a különbség 19 pont, ami nem nevezhető ledolgozhatatlannak, de sokkal nagyobb esélye van a két suzukis valamelyikének arra a bizonyos negyedik helyre. Főleg, hogy ők ketten bizony nagyon keményen fel fogják tüzelni egymást: minden bizonnyal egyik számára sem lenne olyan fontos az a világbajnoki helyezés, ha nem egymás mellett állnának már versenyek óta a pontversenyben… John Hopkins még sosem végzett ezen a pályán az első tízben, Chris Vermeulen pedig be sem fejezte a tavalyi versenyét Valenciában. Loris Capirossiról érdemes még annyit tudni, hogy eddigi pályafutása során, természetesen mindhárom kategóriát figyelembe véve mindösszesen 2889 pontot gyűjtött. Ezzel harmadik ez örökranglistán Rossi és Biaggi mögött. Amennyiben a valencia-i versenyen minimum a 12. helyen végez, Biaggi-t megelőzvén feljön a második helyre. Biaggi meg aligha fogja már gyarapítani MotoGP-s pontjainak a számát.
A középmezőny már azért ennyire nem izgalmas, és elég sajnálatos tény, hogy éppen egy világbajnokot találhatunk ezen traktusban. Nicky Hayden, az idény trónfosztott hajdani világelső per pillanat a kilencedik helyen áll 119 pontjával, két ponttal lemaradva a nyolcadik helyezett Edwards-tól és hét pontos előnyben a 10. helyen tanyázó veterán Barross-hoz képest. Reálisan nekik van. A nyolcadik helyre még akár a 12. helyezett Toni Elias is jó lehet, de nagyjából annyi esélye van neki rá, mint honfitársának, Pedrosa-nak a második helyre. Haydent biztosan fogja hajtani az a tudta, hogy tavaly itt lett világbajnok, és már kétszer is felállhatott a dobogóra ezen a pályán.
Van azonban más tétje is a hétvégének, amiért – akármennyire bután hangzik is – Casey Stoner is versenyben van. Ez pedig az összesített kvalifikációs idők legjobbjának járó BMW M sportkocsi kisorsolása. Jelenleg Stoner vezet Rossi-val szemben, nem kevesebb, mint fél másodperccel. Eléggé labilis előny azért ez, mert elegendő, ha Stoner elrontja az időmérőt, Rossi pedig a fogait összeszorítva megy egy hatalmas kört, amiben mondjuk hat tizedet ver Stoner-ra. Tehát azért van még izgulnivaló azok számára, akik nem szerették volna, ha a Rossi-Stoner párharc idejekorán eldől, mint ahogy azt az idei szezonban láttuk.
Számok
A MotoGP-t idén elhagyó Carlos Checa – akinek bizonyára nagyon jól esik, hogy hazai közönség előtt búcsúzhat a motorozás csúcsától – 192. alkalommal fog rajthoz állni Valenciában. Ezzel ő az örökranglista második helyezettje Alex Barros mögött. A MotoGP 2002-es bevezetése óta pedig három olyan versenyző van a listán, aki ezennel a századik négyütemű versenyét tudhatja majd maga mögött: az előbb említett Checa, Rossi, valamint Nakano.
Casey Stoner eleddig 347 pontot gyűjtött a szezon során. Ilyen téren Rossi tartja a rekordot 367 ponttal, de ha második lesz Stoner, akkor beállítja Vale rekordját, ha pedig győz, akkor letaszítja az olasz nevét az első helyről. Stoner előtt lebeg még egy rekord túlszárnyalása, amit Malajziában már be is állított. Ezen szezon során 17 futamon volt konzekvens módon pontszerző, ilyen tekintetben Colin Edwards állította be a rekordot. Amennyiben egy árva pontot szerez az ausztrál, ilyen téren is ő lesz az első.
Rossi már kétszer nyert ezen a pályán, egyszer Honda-val 2003-ban, egyszer pedig Yamaha-val 2004-ben. Amennyiben fel tud állni a dobogóra, ő lesz az első a történelem során, aki 100 dobogós helyezést tudhat magáénak a nagyok között. Randy de Puniet a legsikeresebb Kawasaki-versenyző. Akármennyire rossz szezonja volt, és annak ellenére, hogy kirúgták, eddig elért 101 pontjával ő az a versneyző, aki a legtöbb pontot szerezte zöld overall-ban.
Makoto Tamada a 31. születésnapját fogja ünnepelni a verseny napján.
Ha Csaz Davies nem tud pontot szerezni a MotoGP-futamon vasárnap, akkor megtörik a britek egy szenzációs sorozata. 1949-.től folyamatosan ezen évig mindig volt brit pontszerzője a királykategóriának.
Végezetül pedig egy kis érdekesség: az egy szezon során gyűjtött konstruktőri pontok tekintetében a Honda vezeti az örökranglistát 395 ponttal. Namármost, ha a két Ducati közül valamelyik nyerne, az azt jelentené, hogy a bologna-i gyár túlszárnyalná ezt a rekordot 4 ponttal, és 399-nél fejeznék be az évet.
----------250----------
Nagyjából ugyanez a helyzet a 250-es géposztályban is. A világbajnok már megvan – ismét Jorge Lorenzo az. A Spanyol, aki jövőre Valentino Rossi csapattársa lesz a Yamaha-nál, az előző versenyen biztosította be második világbajnoki elsőségét. A mallorca-i spanyol srác ezen idényben azért nem szerezte meg oly könnyedén a VB-címét, mint tavaly, a sokkal gyengébb motort, egy Honda-t használó Andrea Dovizioso bizony elég komolyan megszorongatta az idény során, de jó pár technikai malőrnek köszönhetően az olasz sajnos kiesett a csatából. Lorenzo egészen eddig kilenc győzelmet számlálhat a 250-ben, természetesen ezen szezonban. Ez annyi, mint amennyit Biaggi, Rossi, és Melandri értek el a legsikeresebb negyedliteres éveikben. Ha szerezne még egy győzelmet, az azt jelentené, hogy beállítaná Anton Mang és Mike Hailwood rekordját. A néhai Daijiro Kato 11 győzelemből álló rekordja pedig még legalább egy évig élni fog. (Szerintem még annál is tovább – Zoli)
Azonban a MotoGP-vel ellenben itt már a második hely sorsa is rég eldőlt, Adnrea Dovizioso behozhatatlan előnnyel rendelkezik Alex de Angelis-el szemben. Sokáig még pedig úgy tűnt, hogy de Angelis akár a második helyre is jó lehet, de Dovizioso a fentebb említett nehézségek ellenére is megőrizte második helyét. Azonban a san marino-i versenyz7őnek sem kell nagyon tartania afelől, hogy elbukja –e a harmadik helyét, vagy sem. Mögötte negyedik helyen a szezon újonca címére pályázó Alvaro Bautista áll, akinek nem éppen ledolgozhatatlan a hátránya de Angelis-el szemben, de nagy meló, és egy jó adag szerencse kellene hozzá. Bautista-ra még matematikailag veszélyt jelenthet a Team Tóth versenyzője, Héctor Barberá is, de a spanyol szezonbéli teljesítményét elnézvén nem sok esélyt adnak a szakértők sem arra, hogy letaszítsa Bautista-t a negyedik helyről.
Érdekes lehet még a két KTM-versenyző, Hiroshi Aoyama, valamint az újonc, Mika Kallio csatája is. Talán senki sem gondolta volna, hogy a vége előtt egy versennyel Aoyama 22 ponttal fog vezetni Kallio előtt, de a finn jó pár versenyt elrontott a szezon során, így nem is nagyon nagy meglepetés a dolog. Hatalmasat kellene teljesíteni Kallio-nak ahhoz, hogy megverje Aoyama-t az összetettben, a japánnak meg még nagyobbat kellene hibáznia…
-----------125----------
Végezetül pedig nézzük azt a kategóriát, ami minden magyart a legjobban érdekel. Gondolom, nemigen kell részleteznem a fennálló helyzetet, de csak a rend kedvéért leírom: Talmácsi Gábor vezeti a világbajnokságot egy versennyel a vége előtt 10 ponttal, csapattársa, Hector Faubel előtt. Ez az egyetlen kategória, ahol még mindig nem sikerült eldönteni egyetlen egy versenyzőnek sem a világbajnoki cím sorsát.
Mindkettőjüknek nagyon nehéz dolga lesz, az egyszer biztos. Gábornak nagyon oda kell figyelni, élete legkomolyabb csatájára kell felkészülnie. Tíz pontos előnye nem nevezhető sem megnyugtatónak, sem pedig soványnak, szóval eléggé faramuci helyzetben található Gábor. Valenciáűban sosem ment neki rosszul a versenyzés, de olyan hű de nagyon kiemelkedő eredményeket sem ért el soha. Ellenben vele, Hector Faubel, aki már tavaly is az Aspar csapat versenyzője volt, 2006-ban megszerezte itt a győzelmet hazai közönség előtt. Veszíteni valója igazából nincs is neki, így némi túlzással élve fejvesztve is motorozhat a srác. Na meg a spanyol közönség motiválása is sokat fog számítani. És még valami. Legyünk egy kicsit rosszmájúak is! Nagyon kíváncsi lennék arra, és szívesen végignézném, hogy egy két csavart mennyire fognak jobban meghúzni a szerelők Faubel gépén, mint Gáborén… Nem lennék cseppet sem meglepődve, ha Talma motorja szimplán megállna, vagy nem tudna mondjuk a hatodik vagy nyolcadik helynél előrébb végezni, míg Faubel az elejével együtt motorozna, ami mindenképpen jelzésértékű lenne. Majd meglátjuk, hogy lesz –e disznóság a dologban, avagy sem.
A harmadik helyért itt is elég szép kis háború megy. Tomoyoshi Koyama, a KTM japán versenyzője, úgy a világbajnokság féltávjánál vette át a harmadik helyet a jól kezdő, de egyre jobban leeresztő Lukas Pesek-től. Jelenleg 15 pont az előnye a cseh fiúval szemben, ami úgy néz ki, hogy nem is fog drasztikusan lecsökkenni, már ha csökkenni fog egyáltalán. Mindössze három pont választja el egymástól az ötödik Simone Corsit, és a hatodik Mattia Pasinit. A két, korántsem higgadt olasz így biztos, hogy jó alaposan megrángatja majd motorjának a gázkarját, bár mindketten akár még a harmadik helyre is jók lehetnek a szezon végeztével.
Holnap már elkezdődik hivatalosan is a 2007-es szezon utolsó versenyhétvégéje, így mindenki tapadjon rá a képernyőre, újságokra, monitorra, mert bizony nem kis dolog fog eldőlni vasárnap délelőtt.
Zárásképpen pedig szavazásokból származó számok, amik biztatólag hathatnak a magyar szurkolókra.
A spanyol sportújság, a Marca honlapján közzétett szavazás érdekesen alakult. Az első héten még toronymagasan Faubel vezetett, mint a 125-ös bajnoki cím esélyese a spanyolok szerint, több mint egy hete azonban Gábor átvette a vezetést, és már 73%-ban őt gondolják esélyesnek. Több, mint negyvenezer szavazat érkezett.
A MotoGP hivatalos honlapján már lezárták az ezt érintő szavazást, itt több, mint 16 ezer szavazó fejtette ki véleményét a témát illetően. Gábor előnye itt is megmaradt, noha csak 56,3% gondolta úgy, hogy ő lesz a világbajnok.
Bár nem olyan reprezentatív értékű Gábor globális megítélését illetően a következő, de a vezető magyar bulvárlap olvasói gábort 99%-ban tartották esélyesnek a végső győzelemre.
|