Hírek : Jön a Maláj Nagydíj |
Jön a Maláj Nagydíj
motorinfo.hu 2007.10.18. 19:42
Lesz-e egygumis rendszer? Mi lesz a 250 sorsa? Mindez kiderül Sepangban, ahogy az is: lépéselőnyben marad-e Talma Valenciára...
2007. október 17. szerda
A show megy tovább, vasárnap megint verseny van - ezúttal Malajzia a helyszín, Sepang, a pálya, amely egy kis cinket mindig tartogat. Az utolsó előtti felvonás ebben a 2007-es évadban, amelyet a nagy várakozások futamának is nevezhetnénk, ha kedvünk úgy hozná: ezúttal ugyanis mindamellett, ami odalenn az aszfaltcsíkon történik, jelentős szerephez jut két húsba maróan fontos döntés: az egyik az egygumis rendszer bevezetése vagy be nem vezetése, a másik a 250-es kategória jövője.

Az első fejezet már-már olyan, mint egy szabadon álló idegköteg, kellemetlen, mindenki fázik tőle, egyre hangosabb viták okozója. Tény: aki nem választ jó gumit, az nem tud nyerni, még akkor sem, ha Valentino Rossinak vagy Casey Stonernek hívják történetesen. Aki azt mondja, hogy a Ducati és az immár huszonkettedik életévébe lépett ausztrál vb-címe a csak és kizárólag a Bridgestone-nak köszönhető, téved. Ennek ellenére az biztos, hogy a mostaninál sokkal kiegyensúlyozottabb lebonyolításra volna szükség, már csak azért is, hogy legyenek izgalmas futamok, ha már az állandó pilóták létszáma húsz alatti.

Szeptember 22-én Carmelo Ezpeleta, a Dorna főnöke azt mondotta gyermekeinek Japánban: "Egygumis rendszer lesz, így mindannyian egyenlő esélyekkel indultok". Kemény és radikális döntés, de - vélemény következik - helyes döntés. Az egygumis rendszer olyan, mint a gyógyszer. Pocsék az íze, de jobb lesz tőle. Az igaz, hogy mellékhatásokkal adott esetben számolni kell: a helyzet bonyolult, zavart. Volt szó egy afféle "árverésről", amelynek keretében azé a gumikonstruktőr lehet a monopol beszállítói státusz, amelyik többet tesz le az asztalra. Pénzben, természetesen. De ez a front gyakorlatilag akkor elbukott, amikor Rossi kijelentette: Bridgestone-okat akar maga alá. A Michelin pedig ellátná a többi yamahás pilótát - ebbe Lorenzo már most látszik, hogy nem fog egykönnyen belenyugodni, lévén ő is gyári csapattag - , meg a hondásokat, s így Dani Pedrosa válna első számú fejlesztővé és frontemberré. Kérdéses, hogy akar-e azzá válni. Persze húzza az orrát a Ducati is, nem nagyon szeretnék, hogy Valentino esetlegesen elhomályosítsa a 2007-es év mindennél fényesebb sikereit... szóval, nem egyszerű.

Innen várjuk a folytatást. Külön poén, hogy a Dunlop is elkezdte a maga harcát, pénzeket ajánlva azokat a csapatoknak, amelyek a gumijukat alkalmazza. Ilyen például Lucio Cecchinello és az Andrea Doviziosót soraiban tudó új alakulat. Visszatérünk a Michelin "24 óra alatt kifejlesztjük a megfelelő borítást"-hendikepjéhez, vagy 50 gumi jár a mostani 31 helyett? Netán a Dorna kiebrudal két konstruktőrt a sorozatból? Ki tudja, hogyan változik a szabályozás? Most még senki, de hamarosan már minden világos lesz, mint a felkelő nap.
Ami a 250-es géposztályt illeti... nos, a kategória sorsa szintúgy ködbe burkolózik. Hatszázas lesz meg négyütemű, ezt beszélik, és erről cikkeztünk mi is korábban. De milyen motorok lesznek ezek? Ki fogja gyártani ezeket? És mikortól? 2010-től? 2012-től? A legutolsó értesülések szerint a "hagyományos", kétütemű kettőötven egészen 2012-ig húzza, de ez még nem végleges, nem hivatalos. Várakozunk.

Ugye, hogy milyen kevés szó esik a sepangi aszfaltról, a várható időjárásról, netán a tavalyi versenyekről? Pedig lesz ám más érdekes is Malajziában a tárgyalásokon és bejelentéseken kívül. Motoros egymásnakfeszülés. Három kategóriában méghozzá. A királynak nevezettben ha Stoner megnyeri a pénteki szabadedzéseket, már kezdhetünk gyanakodni. Ha a michelinesek tudják tartani a lépést az időmérőn, akkor igazi versenyt láthatunk. Ne feledjük, hogy a távol-keleti pályán tesztelik és fejlesztik évről évre az alkatrészeket, abroncsokat. Széles és gyors ring, amin elvileg senki sem mehet biztosra. Figyeljünk, kérem, Loris Capirossira, aki utolsó előtti versenyét futja vörös színben. Ha a Michelinek működnek, akkor Hayden, Pedrosa és Rossi alaposan meglephetik a világbajnok Ducatit.
A 250-ben Jorge Lorenzo a csízió szerint világbajnok lesz a hétvégén, ha pedig mégsem, akkor majd Valenciában. Dovizioso ugyan fogadkozik: mindent megtesz, de ki tudja, mennyire gondolja komolyan. Esélye mindenesetre van: nincs más dolga, mint megnyerni úgy ezt, mint a valenciai versenyt úgy, hogy könyörtelen spanyol ellenfele mindkétszer nullázik. A különbség közöttük ugyanis 45 pont jelenleg a tabellán. Erre mondják, hogy lehetetlen küldetés.

A 125 elé jobb lenne, ha egy szót sem írnánk, de az meg hogy veszi ki magát. Talma és Faubel őrületes küzdelmet vívnak egymással egész évben, milyen jó is ezt kimondani, a világbajnoki címért. Aktuálisan egyetlenegy pont választja el őket, a mi fiunk javára. Gyors pálya következik, ami papíron nem az RSW-nek kedvez, bár ki tudja. Nagy eély nyílik egy, az ausztráliaihoz hasonló "nagybolyos" versenyre. Csak keményen, keményen, keményen... meg persze óvatosan, óvatosan, óvatosan... ugye, hogy nem is olyan könnyű ez? Aki korán kel, aranyat lel, hajrá magyarok!!!
|