Hírek : Jön az Ausztrál Nagydíj |
Jön az Ausztrál Nagydíj
motorinfo.hu 2007.10.11. 17:47
Hangos vita a gumiszabályozásról, csendes készülődés a hidegnek ígérkező Phillip Island-i rundra. Magyar éllovassal a 125-ben...
2007. október 11. csütörtök
Hideg van Phillip Islanden és az időjárás-előrejelzések eső közeledtét harangozzák be. De nem ez az ok, amiért a versenyhétvégét felvezető sajtókonferencián oly' sok szó esett a gumikról. Mert hiszen a gumiszabályról monologizáltak az érdekeltek, vagyis hogy legyen-e egygumis lebonyolítási rendszer, avagy maradjon a jelenlegi szabadverseny, annak minden bájával és nyűgével. A csatamezőn felálló hadrendek vonalai nagyjából eképpen húzódnak: a Bridgestone-os pilóták Loris Capirossi kivételével mind az egygumis szisztéma ellen foglalnak állást, a michelinesek óhajtják a változtatást.

"Találjátok ki, miért?" - kérdezi tréfásan V. Rossi, aki maga a részéről nem vett részt a médiaeseményen. "Van rengeteg érv pro és kontra, természetesen" - folytatja a hétszeres világbajnok, "arról nem is beszélve, hogy a novemberben véget érő bajnokság és az utána rögvest megkezdődő tesztidőszak mellett technikailag is elég nehéz lenne kivitelezni a szabálymódosítást. Vannak olyan vélekedések is, hogy jobb lenne kiiktatni a kisegítő elektronikát, hogy kiélezettebb versenyek legyenek, ám ez lehetetlen, mert az F1-hez hasonlóan az egyetlen központi vezérlőegység irányába kellene elmozdulni." Tény, hogy az e témában hozandó döntés még talán kényesebb a Dorna szemszögéből, mint a gumibeszállítókat helyükre tenni.

"Ez valóban nem lenne más, mint egy lépés hátra: prototípusok versenyeznének olyan szabályozással, mintha szériamotorok lennének" - mondta az aktuális világbajnok, Casey Stoner, az a kölyökképű srác ott középen, ni. "A valóság inkább az, hogy sokan az első nehézség után szeretnének átülni egy másik bárkára. Ha lesz is szabályváltoztatás, az a pilóták többségének ellenére lesz. Csak egypár személy nyomja ezt, de olyan személyek, akik döntési helyzetben vannak. Hogy egy kimondottan ellenem irányuló döntés lenne ez? Nem mondanám... de, talán igen... nehéz ügy."

"Tudnék tanúskodni a dolog apropóján" - kezdte Chris Vermeuelen, aki a hétvégén Suzukija fényezésével Barry Sheene előtt tiszteleg. "Megpróbálhattam, hogy megverem Casey-t úgy, hogy ugyanolyan gumijaink voltak, és nem sikerült. Ő nem a Bridgestone miatt lett világbajnok. Higgyetek nekem, ő tette oda magát a győzelemért." Az egyetlen hang, amely kilóg a kórusból, a már említett Capirexé: "Nem vagyok az egygumis rendszer ellen, mert az utóbbi években sok volt a kiegyensúlyozatlanság. Valószínűleg én tavaly világbajnok lehettem volna, ha Michelinnel megyek. A tény az, hogy az elmúlt években egy michelines, egymárkás bajnokságunk volt, ami nem ugyanaz, mint az egygumis bajnokság. Hogy tényleg egygumis legyen a vb, ahhoz az kell, hogy az abroncsok tényleg ugyanolyanok legyenek mindenkinek. Az persze előfordulhat, hogy ugyanolyan gumik máshogy-máshogy alkalmazkodnak az egyes motorokhoz, és akkor van a baj. És ne higgyetek azoknak, akik azt mondják, hogy képesek az alkalmazkodásra. Ugyanúgy, ahogy nem lehet alkalmazkodni egy motorhoz, ami nem tetszik, nem lehet egy gumihoz sem, ami nincs összhangban a motorral."
No, eddig a polémia. Ami ezen kívül marad, abban az újdonság vajmi kevés. A Ducati, tekintve a szeles időjárást, valószínűleg most először alkalmazza majd élesben az új, kompaktabb idomzatot. Capirossi megkapja azt a neki jobban tetsző új vázat is, mely a szombati napra áll össze. Az Abarth-dizájnt felöltő Yamaha a tradicionális, nem-pneumatikus blokkot használja az M1-ben, azzal a nyílt szándékkal, hogy saját pályáján csapjon oda Stonrnek - akit egyébként nemzeti hősnek kjáró tisztelettel fogadtak Ausztráliában. De a legfőbb ok, amiért Valentino nagyon fogadkozik, nem ez: sokkal inkább, hogy a pálya az egyik kedvence. Jeremy Burgess ehhez csak azt fűzi hozzá, "kár, hogy ezt a remek pályát ilyen rossz helyre építették, ahol mindig hideg van és fúj a szél." Egy problémával több, nehezebben érik el a gumik az üzemi hőfokot. Már megint a gumik. De hát ez van, Phillip Islandtől Sepangig (ahol vélhetően döntés hozatik a fent taglalt kérdésben) még beszélünk gumikról párszor.

A nagy kérdések után azonban figyelmünk óhatatlanul a pályára szegeződik majd, hiszen pénteken megkezdődnek az edzések, és a felkészülés egy - reméljük, magas színvonalú - versenyre. A MotoGP-ben a cím sorsa már eldőlt, de nem tét nélküli az ausztrál rund, igazi jó csatára lehet számítani. A 250-ben Lorenzo megpecsételheti a 2007-es bajnoki titulus sorsát, ha kihasználja újabb meccslabdáját, míg a 125-ben folytatódik a magyar-spanyol, az RSW-RSA, a Talma-Faubel... kinek hogy tetszik. Nekünk úgy tetszene, ha az összetettbéli előny nőne, ez önmagában megalapozna egy szép vasárnapot... Ébresztőórák beállítva. Hajrá magyarok!!!
|