Hírek : Jön a Portugál Nagydj |
Jön a Portugál Nagydj
motorinfo.hu 2007.09.15. 09:14
Közel a világbajnoki cím Casey Stonernek és Jorge Lorenzónak, de a játszmának még nincs vége. 125: Talmácsi vagy Faubel?
2007. szeptember 13. csütörtök
Rossi számára gyakorlatilag tét nélküli tétmérkőzés következik, már elnézést a párhuzamért, de akárcsak a magyar futballválogatottnak a hátralévő Európa-bajnoki selejtezőkön. Matematikai esélyük ugyanúgy van a végső győzelemre, ám az a hajó már elment (még visszajöhet, ha ténylegdetényleg az összes pástot győztesen sikerül elhagyni). Casey Stoner és a Ducati 271 ponttal vezeti a MotoGP összetettjét, köszönhetően egy végignyert évadnak, Rossifumi 186-os kvótán álldogál, Pedrosa 168-cal követi. A vörösöknek már tényleg csak az a kérdés, hogy hol avatják bajnokká az ifjú ausztrált: erre akár Portugáliában is sor kerülhet a hétvégén. Lássunk egy kis számolgatást: ha Stoner győz, Rossi pedig kívül zár az ötön, akkor megvan a titulus. A Ducati számára óriási siker lenne, már csak azért is, mert 33 éve, Phil Read 1974-es, MV-s világbajnoksága óta nem nyert olasz motor a mindenkori gyorsasági királykategóriában.
Egyszóval, a krónikások már hegyezik a lúdtollat, hogy regisztrálják a történelminek beillő sikert. Az biztos, hogy sem a szerelők, sem a telemetristák, sem a vezetők, sem a Stoner holdudvarába tartozók addig nem dőlhetnek hátra, amíg zsebben nincs a bajnoki cím. Tudják: minél hamarabb megvan, annál jobb. Talán maga a pilóta vélekedhet eltérően: hiszen milyen szép is volna hazai pályán, Phillip Island-en nyerni október elején. A Ducati szakvezetése meg tán annak örülne, ha szeptember 23-án, Motegiben, a Honda tanyáján sikerülne behúzni a mattot. Igen, Japánban! Ami nem csak Hondát jelent persze, hanem Yamahát, Suzukit, Kawasakit! Gyönyörű ajándék volna a Bridgestone-nak is, a Ducati-Stoner győzelem letéteményesének és tartópillérének.
Vigyázni kell azonban a tervezett ünneplésekkel, mert ismerjük a sport örök törvényét: "minden meccs a lefújásig tart". Hogy mi lesz a vége 2007-nek, azt még senki nem tudja egészen pontosan, még ha a végkimenetel erősen sejthető is. Sejthető, hiszen Casey sorsa a saját kezében van, ő pedig (idén legalábbis) nem vét hibát: általában már a pénteki szabadedzéseken dominál, és ha ez Estorilban is így lesz... akkor a többiek komoly nehézségekbe fognak ütközni, hogy egyáltalán támadhassák.
Pedig, ami azt illeti, a portugál ring alkalmas lehet a kontrára a maga kevéssé homogén aszfaltborításával, az Atlanti-óceán közelsége miatti változékony időjárásával és speciális vonalvezetésével (lassú-gyors szakaszok váltják egymást). Tavaly Toni Elias okozott meglepetést, félelmetes kigyorsításokkal izzasztotta meg Rossit...
...na meg más miatt is emlékezetes a tavalyi estorili menet, a kis Dani akkor lökte ki a motort (és majdnem a vb-t) a csapattárs Hayden alól. Egyébként a gyári hondások így állnak neki a hétvégének: a tavalyinál rosszabb nem lehet. Korrekt.
Rossi a pneumatikus szelepvezérlésű blokkal megy Luzitániába, ami azt is jelzi, hogy már 2008-ra készül erősen. Stonernek nyilatkozata alapján teljesen mindegy a hely, ahol bajnokká avatják - csak avassák azzá. A suzukisok remélik, hogy a misanóihoz hasonlóan jó futamot mennek, még akkor is, ha Estoril elvben Michelin-erődítménynek számít. A Gresini csapat tagjai nagyon fogadkoznak: Elias megismételné a tavalyi teljesítményt, Melandri pedig dobogóra szeretne állni... Hajrá fiúk, legyen ez egy jó verseny.
A 250-ben - hasonlóképpen a MotoGP-hez - egyértelmű a helyzet. Jorge Lorenzo az, akit nagyon el kéne náspángolni ahhoz, hogy újra kinyíljon a bajnokság. Név szerint Alex De Angelisnek és Andrea Doviziosónak volna feladata, hogy megnehezítse a nyalókás campeón életét. Mindkét kihívó alaposan letört San Marino Nagydíján: Alex nem találta magát, Dovi annál inkább, de a kifulladó Honda végül eldöntötte azt a meccset. "Nem adom fel, a világbajnokságnak még nincs vége" - így az olasz.
Így lehet Lorenzo 241 pontjával szemben De Angelisnek (aki a pletykák szerint egyre közelebb van a királykategóriás Gresini Hondához... talán be is jelentik a hétvégén) 187, Doviziosónak (az ő részére is egy Honda prognoszizálható, amit a Konica Minolta és a Kopron csapatok fúziója eredményezne) pedig 186. De ha csak a mostani futamra fókuszálunk, érdemes figyelni Kallio és Aoyama KTM-eire, mert bizony egyre versenyképesebbek (Mika számára is botrányba fulladt a misanói hétvége, szó szerint: a GP másnapján egy rimini szárakozóhelyen verekedésbe keveredett a finn, garázdaságért elő is állították), Bautista is ott lehet, de reményeink szerint elkapja a fonalat Barbera is a Tóth-féle Aprilián. Szép versenyre számítunk...
...de a legszebbre mégis a 125-ben. Talmácsi Gábor 189 ponttal, 10 egységgel vezeti az összetettet, miután Misanóban szerencséjének és agresszivitásának köszönhetően ugyanekkora hátrányból tudott fordítani Hector Faubellel szemben. A magyar meg a spanyol fiú közötti affér remélhetőleg már a múlté (a mi végső szavunk az, hogy San Marinóban Faubel lökte ki Corsit, Talmácsinak pedig annyi köze volt az esethez, hogy ugyanabban a kategóriában versenyez), sikerült rendezni a sorokat csapaton belül.
Számunkra a kérdés már csak az, hogy melyikük teljesít jobban: a sebeit nyalogató Hector az RSÁ-n, vagy a világbajnokságra minden szempontból érett Gábor a klasszikus RSW-n? Mert világos: bárhogyan alakuljon is a portugál futam, mi csak azt fogjuk figyelni, hogy van Talma és hol van hozzá képest a spanyol. A futamgyőzelemre egyébként Pasini is vastagon esélyes, a vb-re 111 pontjával már annál kevésbé - az olaszt nyilatkozata alapján jövőre a 250-es kategóriában látjuk viszont. A múlt hétvégén Magyarországon járt Koyama (145) is kellemetlen ellenfél, de Peseket, Gadeát és Corsit sem szabad leírni. Ha pedig egy meglepetés-embert kéne megnevezni: Pol Espargaro... Szóltunk? Hajrá magyarok!!!
|